Milk & Eggs

Cow’s Milk

¿Is it necessary to drink cow’s milk in order to be healthy or have strong bones?

No.

According to a study on Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies, done in Sweden with more than 100 thousand participants and a follow-up of 11 to 20 years, published in 2014:

“We observed a dose dependent higher rate of both mortality and fracture in women and a higher rate of mortality in men with milk intake, a pattern not discerned with other dairy products… There were positive associations between milk intake and concentrations of markers for oxidative stress and inflammation…”, higher rates of death, and risks of cardiovascular disease as well as cancer.

El estudio Consumo de Productos Lácteos y Riesgo de Mortalidad por Cáncer: Análisis de 11 Estudios de Cohorte Basados en Población concluyó que el consumo de leche en hombres contribuyó a elevar el riesgo de mortalidad por cáncer de próstata significativamente.

Hay que tener en cuenta que otros estudios y meta-análisis (3 y 4) determinaron que no hubo una clara asociación entre el consumo de leche y el riesgo de fractura de cadera. Y algunos otros (5 y 6) encontraron que no hubo relación entre el consumo de leche y la mortalidad. Pero, debemos tener en cuenta que algunos de los estudios con resultados a favor del consumo de leche fueron financiados por organizaciones privadas, tales como: la Plataforma Mundial de Lácteos, el Instituto de Investigación de Lácteos, y Lácteos de Australia.

Por todo lo mencionado anteriormente, y basado en la evidencia científica actual, en general, no recomiendo el consumo de leche de vaca, ni considero necesario su consumo para la buena salud.

Leave a Reply